Att anlita flyttstädning blir allt vanligare. Framförallt på grund av att det blivit billigare med rutavdraget och att man kan få böta om man städar dåligt själv.
I Metro kan man läsa om att man i vårbudgeten gjorde en rad ändringar i rutavdraget och att man exempelvis införde avdrag för flyttjänster. Nu kan man alltså göra avdrag när man får hjälp av en flyttfirma att flytta sitt bohag från en bostad till en annan. Man kan även göra avdrag för den hjälp med städningen som man får vid en flytt. Det gäller dock inte mer avancerad grovstädning, som omfattades av rutavdraget förut, utan det handlar mer om enklare städning och flyttstädning som inte kräver avancerad utrustning och specialutbildning. Den som vill ha hjälp vid flytten kan alltså utnyttja rutavdraget och få tjänsterna utförda för en billigare penning.
Blir dyrt med dålig städning
Att anlita hjälp, speciellt städhjälp, när man flyttar är inte bara bra för att det nu kan ske till ett billigare pris. Det är även så att den städning som man måste göra vid en flytt ska vara så tilltagen att det kan vara svårt för en privatperson att rå på den – både i ett tids- och ett kunskapsperspektiv. Det är dessutom så att man riskerar att få en dyr räkning om man bor i hyresrätt och städar dåligt när man ska flytta. I Aftonbladet skriver man att en hyreslägenhet i dåligt skick kan kosta fler tusen kronor. Om lägenheten är i dåligt skick får nämligen värden anlita en städfirma som får göra jobbet igen och då är det den gamla lägenhetsägaren som får betala notan och det kan alltså handla om fem till sex tusen kronor. I de flesta fall får den gamla lägenhetsägaren ingen möjlighet att städa lägenheten igen, utan fakturan kommer direkt efter att värden ansett lägenheten vara dåligt städad.
Hitta din städfirma 
För att se till att man anlitar ett bra städföretag som kommer att utföra flyttstädningen på ett bra sätt är det viktigt att jämföra firmor och verkligen fråga sig runt. Man kan även göra en enkel googling på exempelvis ”flyttstädning Stockholm”, om det är där man vill ha den utförd, och se vilka firmor som kommer upp i sökresultatet. De firmor som hamnar högt i resultatet är ofta pålitliga firmor som med stor sannolikhet kommer göra ett bra jobb. När man sedan bestämt sig för vilken firma man vill anlita är det nödvändigt att man går igenom med firman exakt vad det är som de ska utföra och vad som ska ingå i städningen. Har man detta nedskrivet är det mycket lättare att sedan komma med synpunkter om man tycker att någon del av städningen inte har skett på ett bra sätt. Några allmänna regler som gäller när det kommer till flyttstädning som man kan utgå ifrån är:
- Att det inte ska finnas någon som helst smuts kvar i hela bostaden, varken på väggar, lister eller allmänna utrymmen.
- Endast sådant som kan ha tillkommit med ålder eller slitage får finnas kvar.
- Att städningen ska vara utförd fackmannamässigt och vara omfattande. Läs mer.