Ett sovrum bör inte bara inredas så att det är snyggt och modernt. Man bör även lägga lite krut på att göra det så sovvänligt som möjligt. Detta gör man med rätt mörkläggning och svala material.

1168912-luxury-bedroom

I Form skriver om att ju mörkare man har i sitt sovrum när man ska sova, desto bättre sover man. För även om man sover med stänga ögon kommer ljuset från tv, gatubelysning, väckarklockor och så vidare att tränga genom ögonlocken och skicka signaler till hjärnan och tallkottkörteln. Det är dessa som producerar ämnet melatonin, som i sin tur styr sömnrytmen. Ljuset som tränger genom ögonlocket berättar för hjärnan att det inte längre är natt och att man inte ska sova, vilket ger än ytlig och orolig sömn.

Se till att mörklägga

För att få det så mörkt som möjligt när man sover gäller det att täcka alla typer av ljuskällor. Detta gäller både ljus från elektronik och utifrån. Elektroniken kan man stänga av på natten och ljuset utifrån kan man mörka ner med hjälp av exempelvis Persiennkompaniets skräddarsydda markiser eller en mörkläggningsgardin. Om man tycker att det är för komplicerat och tidskrävande att varje kväll gå runt och mörklägga, kan ett tips vara att sova med ögonmask på sig, skriver Må Bra.

Svalka ner kroppen

Att ha mörkt när man sover är dock inte det enda som behövs för att få en god natts sömn. Det krävs även att det är relativt svalt i rummet när man sover. Faktum är att man även kan lura kroppen till att bli trött genom en snabb temperatursänkning. Det är nämligen så att kroppen tror att den ska sova när temperaturen i kroppen sjunker.

”Ta en varm dusch och lägg dig mellan svala lakan eller vädra ut ordentligt i sovrummet medan du sitter i ett annat rum med en varm pläd.” Läs mer.